\
Solar Team Eindhoven
" Onze duurzame toekomst komt steeds dichterbij en biedt nieuwe uitdagingen .Hier dragen we graag aan bij met de ontwikkeling van een praktische personenauto, aangedreven door zonne-energie "

World Solar Challenge

In de World Solar Challenge 2013 zullen (universiteits)teams van over de hele wereld de competitie aangaan om met hun eigen zonne-auto vanuit Darwin als eerste over de finish te komen in Adelaide, te bereiken via een 3000 kilometer lange weg door de barre woestijn.

Het Solar Team Eindhoven zal deelnemen aan de Cruiser klasse. Dit betekent dat er naast een beoordeling op snelheid, ook beoordeeld wordt op het aantal vervoerde personen, de externe energiebehoefte en het gebruiksgemak van de wagen. Deze klasse is dan ook meer dan een race. Het doel van het Solar Team Eindhoven is om een auto van de toekomst te ontwikkelen. Dit gaat een stuk verder dan enkel ontwerpen op snelheid. Comfort, gebruiksgemak en realiseerbaarheid zijn sleutelbegrippen.

Een groot deel van de te gebruiken energie wordt onderweg opgevangen door zonnecellen. Het is onderweg maximaal vier keer mogelijk om de lichte accu bij te laden, dit betekent dat de auto minimaal 600 kilometer zelfstandig kan rijden op elektrische energie. Naast de kwestie van energie en het management hiervan zijn navigatie, veiligheid en ondersteuning van groot belang. Als de race eenmaal van start gaat in Darwin mogen de teams tot 5 uur ’s middags doorrijden. Hierna slaan ze hun kamp op in de wildernis om de volgende ochtend om 8 uur weer te vertrekken. De teams zijn volledig op zichzelf aangewezen en moeten alle 7 checkpoints zien te halen. 

Het Project

Het Solar Team Eindhoven (STE) is een team van enthousiaste topstudenten dat Stella heeft ontworpen en gebouwd. Stella is ’s werelds eerste gezinsauto op zonne-energie en daarmee het ultieme bewijs dat zonne-energie geen toekomstdroom is maar een reële mogelijkheid. De studenten zetten hun studie anderhalf jaar stil om, ieder vanuit hun eigen expertise, bij te dragen aan de ontwikkeling van een nieuwe zonneauto. Dit heeft geleid tot het Wereldkampioenschap voor zonneauto’s, door de deelname en winst aan de Cruiser Class van de World Solar Challenge.

Ons enthousiasme voor techniek en een duurzame toekomst delen wij graag met anderen door actief contact te zoeken met het grote publiek via evenementen, activiteiten in de regio en voorlichting aan scholieren. Op deze manier laten we Nederland de waarde en mogelijkheden van duurzame energie zien en willen we anderen tot nieuwe innovaties inspireren. 

Naast een inspiratie voor innovatie op het gebied van duurzame energie en mobiliteit heeft is Stella een platform voor deze innovatie. De losse bouwstenen, ofwel technieken en producten, waaruit de zonnewagen is opgebouwd zijn deels eigendom van bedrijven en deels eigendom van STE. Onderdelen, aangeleverd door partners, functioneren in het geheel van een auto en worden op hun functioneren getest. De uitkomsten van testen leveren op hun beurt waardevolle kennis voor bedrijven, die bereid zijn voor deze informatie te betalen. In veel gevallen is het zo dat de opgedane kennis eigendom is van STE, zoals de kennis op het gebied van energieopslag, software en energietransities/terugladen. Deze kennis zal binnen het team blijven en geeft STE de mogelijkheid expertise te verkopen aan externe partijen. Een autoproducent is een voorbeeld van een potentiële partner om eigen kennis naar de markt te kunnen brengen.

 

Met het slagen van onze proof of concept zal een vraag ontstaan vanuit de markt naar zelfvoorzienende auto’s. Bedrijven die hierop inspelen zullen kennis nodig hebben om dit te ontwikkelen. STE zal hierbij een winstgevende onderneming kunnen zijn die complete producten of haar kennis aanlevert (IP verkoop/licenties) aan bedrijven die de eindconsument bedienen.

Lage Luchtweerstand

Met een zo klein mogelijk frontaal oppervlak en een optimale aerodynamische vorm zal de auto uiteindelijk vele malen minder luchtweerstand hebben dan de gemiddelde personenauto van vandaag. Daarmee is een forse verlaging in energiegebruik mogelijk. 

Extreem licht en betrouwbaar structureel ontwerp

Door gebruik van hoogwaardige materialen en slimme constructietechnieken zal de auto extreem licht blijven zonder in te leveren op betrouwbaarheid. 

Modulair elektrisch netwerk

Het netwerk in de auto wordt als open platform ontwikkeld. Er wordt een systeem gecreëerd waarin alle componenten inwisselbaar zijn en worden herkend door de auto. Deze verandering wordt meegenomen in de rijstrategie, energiemanagement en communicatie naar de bestuurder. Hiermee leggen we een solide basis voor vervolgonderzoek en de volgende zonne-auto. 

Hoog rendement zonnepanelen

De auto heeft een groot oppervlak met hoog rendement silicum zonnepanelen, die voor bijna de helft van de benodigde energie zorgen. Op deze manier wordt de range van de auto fors verlengd en kunnen elke dag grote afstanden worden afgelegd. 

Comfortabel & Gebruikersvriendelijk

Anders dan de wagens die meedoen in de Challenger Class, zal de auto bruikbaar zijn in alledaagse situaties. Er is ruimte voor meerdere personen, in en uit stappen is gemakkelijk en de rit is meer dan comfortabel. 

Autorijden 2.0

In samenwerking met de faculteit Industrial Design zullen alle ideeën over het besturen van een auto op de kop worden gezet. Comminucatie van de auto met de bestuurder zal transparanter, logischer en intuïtiever zijn dan bij personenauto van vandaag. De bestuurder wordt op de hoogte gehouden van de beslissingen die de auto maakt maar zal niet geconfronteerd worden met de onderliggende complexiteit van de auto. 

Strategie

De auto zal rekening houden met alle beschikbare informatie als weers-, route- en verkeersomstandigheden bij het bepalen van de optimale rijsnelheid. 

Het Team

De complexiteit van een op zon aangedreven voertuig is enorm en vergt kennis uit allerlei vakgebieden. Ons team bestaat dan ook uit een groep top presterende en ambitieuze studenten vanuit verschillende faculteiten binnen de TU/e. De studies Electrical Engineering, Technische Informatica, Technische Bedrijfskunde en Werktuigbouwkunde worden vertegenwoordigd door de best afgestudeerde (beste cijferlijst) bachelor student van zijn of haar lichting. Ook de studies Industrial Design en Bouwkunde zijn vertegenwoordigd door sterke studenten met hoge ambities. Daarnaast heeft een groot deel van de teamleden tijdens de bachelorfase succesvol het interdisciplinaire Honors program afgerond. Het complete team is te vinden op deze pagina.

Lex Hoefsloot

Team Manager

Mechanical Engineering

Remi van Riet

Account Manager

Industrial Engineering

Andre Snoeck

Operations Manager

Industrial Engineering

Karin Conen

Aerodynamics/Public Relations

Building Physics

Jirry Pons

Aerodynamics

Mechanical Engineering

Bart Koolmees

Chief Structural Design

Mechanical Engineering

Jordy de Renet

System Architect Electrical Engineering

Electrical Engineering

Aron Collard

Powertrain

Electrical Engineering

Qurein Biewenga

Energy Storage

Electrical Engineering

Maikel Leemans

Chief Strategy and Software

Computer Science

Marald Otten

Signals and Control

Electrical Engineering

Juliette van der Lof

Public Relations

Industrial Engineering

Eric Thomassen

Signals and Control

Electrical Engineering

Tim Jansen

Strategy

Mechanical Engineering

Jessica Vermeer

Strategy

Chemical Engineering

Nhung Nguyen

Support core team

Economics

Roy Cobbenhagen

Technical Manager

Mechanical Engineering

Wouter van Loon

Chief Australia

Mechanical Engineering

Jelmer van de Wiel

Chief Aerodynamics

Mechanical Engineering

Michel Dubuisson

Aerodynamics

Mechanical Engineering

Ben Bron

Chief Composites

Mechanical Engineering

Jeffrey van Pinxteren

Structural Design

Mechanical Engineering

Arjo van der Ham

Chief Powertrain

Electrical Engineering

Wouter Wessels

Chief Energy Storage

Electrical Engineering

Joep Roebroek

Chief Signals and Control

Electrical Engineering

Steven van der Schoot

Signals and Control

Electrical Engineering

Koen van Ham

Chief Interior

Industrial Design

Djanini Markovic

Signals and Control

Electrical Engineering

Harold Bak

Signals and Control

Electrical Engineering

Maurice Poot

Strategy

Mechanical Engineering

Irfan Sabotic

Support core team

International Business Administration

Rick Schreurs

Support core team

Business Administration

Partners

De realisatie van de auto van de toekomst vergt een hoop inzet, kennis en ambitie, maar ook een variëteit aan materialen en productiemogelijkheden. Om dit alles te kunnen realiseren werken wij samen met verschillende bedrijven uit de industrie.

Onze huidige partners zijn op deze pagina te vinden. Als u ook interesse heeft om met ons samen te werken, neem dan nu contact met ons op.

OOK PARTNER WORDEN VAN STE?

DOWNLOAD
DE
BROCHURE
VUL HIER UW EMAILADRES IN DAN NEMEN WIJ CONTACT MET U OP!

CONTACT

 

Solar Team Eindhoven

Lex Hoefsloot
lex.hoefsloot@solarteameindhoven.nl
+31 (0)6 2960 2001
+31 (0)40 247 4254

Postadres

Solar Team Eindhoven
Potentiaal 0.01
Postbus 513
5600MB Eindhoven

Bezoekadres

Solar Team Eindhoven
Den Dolech 2, Potentiaal 0.01
5612 AZ Eindhoven

 

Social Media

Ontworpen door: